Handelsjätten Amazon väntas etablera sig i Sverige i höst. Vad betyder det för bokbranschen?
Amazon dominerar näthandeln i USA. Likt jätten Glufs Glufs vill Amazon komma åt mer att äta – nya marknader.
Farhågor finns att centrumhandeln får det allt svårare. Kanske även större köpcentra.
Tänk er en värld där östan domineras av Ali Express, västan av Amazon.
Elektronikkedjor, till exempel, har all anledning att vara oroliga. Möjligen också bokbranschen.
Är inte den senare för obetydlig för Amazon? Vi får se. Men betänk att Amazon startade 1998 med att sälja böcker, senare även skivor och filmer. Sedan blev Amazon en så kallad Everything Store.
Bokbranschen i Sverige kan komma att ritas om ordentligt. Speciellt den fysiska bokhandeln och en stor mängd förlag har anledning att känna oro.
Affärsidén för Amazon bygger på att erbjuda marknadens bästa villkor, utan att ge något i gengäld för leverantörer. Konkret kan det innebära att lokala och regionala förlag förutom att ge rabatt på bokens F-pris även ska stå för frakt och acceptera returrätt. Ett dråpslag för dessa leverantörer.
För dessa aktörer kan det i näst sämsta fall bli ett nollsummespel och i sämsta fall en förlustaffär om de får en beställning från Amazon.
Redan idag är stora delar av bokdistributionen monopoliserad. Vad som kan vänta med Amazon kan bli etter värre.
Faller förlag försämras författares situation. Egenutgivning då? En absolut merpart av egenutgivare har redan idag svårt att nå ut med sina böcker. När nätjätten tuggar i sig delar av den svenska bokmarknaden lär den knappt märka de smulor många egenutgivare representerar.
Publicerad i NSD 30 juli 2020
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.