onsdag 18 april 2018

Härlig läsning – men tecknen förstör

Eva-Stina Byggmästar
Orkidébarn 
Wahlström & Widstrands

Eva-Stina Byggmästar är en produktiv poet som ger sig nya lyriska uppdrag och blir därmed sällan fast i samma form. Hon överraskar gång från annan – till glädje för läsaren.
I senaste samlingen, ”Orkidébarn”, flyttar diktjaget i inledningsdikten in i en fågelholk, bäddar mjukt för det kosmiska ägget, för poesin, för barnet med gammelmansansiktet och för tusenårssjälen.
   Byggmästar har en härlig, smått flummig ton i sina dikter. Allt tycks vara möjligt, om man bara tror på det. Diktjaget bjuder in till ett vi som rullar, slår halvvolter, vajar, svajar, studsar ... Det är befriande härlig läsning där poeten ger oss det underbara ordet ”studselistudsigt”. Här är Byggmästar som bäst.
   Men sedan verkar det tyvärr finnas en annan poet, betydligt stramare och som inte till fullo verkar lita på läsaren. Dikter ska prompt avslutas med onödiga utropstecken, som om de vore en nödvändig spik som ska hålla samman texten och utropa något som inte behöver utropas eller ens betonas.
   Det flummigt, fria får inte löpa linan fullt ut. Varför? Fanns det vid skrivandet av denna samling två poeter inom Byggmästar, där den ena uppenbart hämmat och stängt inne dikternas fina rörelser, dess äventyrslystna upptåg och kosmiska ansatser?
Det kan tyckas småpetigt att anmärka på detaljer som dessa. Men de frekvent använda utropstecknen stör läsningen, hämmar dikternas frihet. Det är först i samlingens sista avdelning som den nitiska utropsteckenutsättaren får ge vika, vilket tyvärr är alldeles för sent. Synd på en annars bra diktsamling.

Publicerad i NSD 18 april 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.