måndag 31 augusti 2015

Konsten att devalvera varumärket

Det satsas alltmer på att bygga så kallade varumärken. Reklambyråer anlitas. Kommunikatörer anställs. Några exempel är lovvärda. Andra skrattretande. Och så har vi dem som på egen hand lyckas torpedera sitt eget varumärke.
   Svenska universitet tycks på senare tid ha blivit byxis och satsar därför mer och mer på sina varumärken än på att koncentrera sig på det man är bra på – högkvalitativ utbildning.
   Högre lärosäten har under lång tid haft möjlighet att utse hedersdoktorer. Vanligtvis har det handlat om någon internationell lärare/forskare som har gjort en insats för universitetet ifråga. En lokal forskare som har gjort en forskningsinsats utan att ha anställning vid universitetet. Eller en kulturpersonlighet som i kulturlivet eller i samhällsdebatten har bidragit till att främja humanistiska värden.
   Allt för att värna och stärka universitetets akademiska nivå.
   Men på senare tid har, som sagt, svenska universitet på egen hand bidragit till att devalvera innebörden av såväl varumärken som utnämningar av hedersdoktorer.
   Låt oss ta några exempel: I december 2004 blev dåvarande statsminister Göran Persson utsedd till hedersdoktor vid Örebro universitet, fakultetsnämnden för medicin, naturvetenskap och teknik.
   I oktober i år installeras den forna hockeystjärnan Peter Forsberg som hedersdoktor vid Mittuniversitetet, fakulteten för humanvetenskap. Av motiveringen framgår att han utses för sina samlade insatser som idrottsman och för bidragen till regionens samhällsutveckling.
   Även Eva Hamilton, tidigare vd för Sveriges television, kommer att utses till hedersdoktor vid Mittuniversitetet.
   Ett löjets skimmer vilar över dessa utnämningar och jag befarar att framtiden kommer att erbjuda än värre populism i form av släckta dokusåpastjärnor, hajpade kändisar och avdankade politiker. Eller så kan man göra som Lunds universitet som har valt ett lejon – Lejonet Lunde – som maskot. Allt i namn av vitterhet och lärt vetande ...
   Det som en verksamhet är bra på behöver inte nödvändigtvis vara synonymt med vad den gör för att utveckla sitt varumärke. Universiteten mår troligen bäst av att inte Följa John och därmed inte bidra till det som mer och mer liknar ett Tramssverige.



Publicerad i NSD 31 augusti 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.