måndag 9 februari 2015

Odla din inre rabulist

Konsten och litteraturen måste väcka känslor? Låt mig därför hämta lite inspiration från den ryske absurdisten Daniil Charms (1905–1942).

”Författaren: Jag är författare.
Läsaren: Och jag tycker du är en sk-t!
Författaren står några minuter skakad av denna nya tanke, och faller död till golvet. Han bärs ut.
Konstnären: Jag är konstnär.
Arbetaren: Och jag tycker du är en sk-t!
Konstnären blir genast blek som lärft och börjar darra som ett rö, och plötsligt är han dö.”


I den andan skrev Daniil Charms och många till synes nonsenstexter avslutas med orden ”Det är egentligen allt.”
   Charms var absurdist – ett ord, begrepp som vi Sverige inte är vana vid eftersom ”allt” här ska vara omhuldat i någon sk-t-j-vla medelklassaktig konformitet där ingenting får sticka ut förrän någon tvingas att göra en så kallad pudel.
   Daniil Charms hade vantrivts i Sverige och kanske skrivit sina bästa alster här. Är det meningen att vi ska gå och skratta åt Fawlty Towers, för femielfte gången? Eller bli roade av Parlamentetfostrade underlivsskämtande stå-uppare?
   Daniil Charms hade troligen känt avsmak för dem. Och frågan är om inte jag gör detsamma.
   Det sägs att Daniil Charms var en rädd människa, men han visade mod i sitt skrivande och fick av den anledningen plikta med sitt liv.
   Att med konst och ord utmana det bestående har i historien alltid haft sitt pris.
   Kolonisatörerna har satt en stark prägel på vår landsända. Nu är det dags att vi gör något annat och varför inte i namn av absurditet, ironi och satir.
   Det slitna uttrycket ”det måste vara högt i tak” låter sig inte mätas i meter eller centimeter – utan genom hur vi ställer oss till uppkäftig kultur.
   Den nya samiska konsten är ett bra exempel. Den vill säga oss någonting och frågar inte om lov. Vi kan bara förhålla oss. Gilla eller ogilla.
   Som flitig besökare av Stadsbiblioteket i Luleå nickar jag ofta gillande till en tavla i entrén av Anders Sunna. Jag vet inte om den representerar bra konst. Men den vill säga något – och gör det med besked. Jag tror banne mig att Daniil Charms hade gillat den.
   Så om du vill odla rabulisten inom dig är kombon given: Upprorisk samisk konst och boken Konsten är ett skåp med texter av Daniil Charms. 


Publicerad i NSD 9 februari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.