lördag 3 juni 2023

Vi har ett guldägg men betalar för att dela det

Vid ett möte med det egyptiska turistrådet diskuterades varför inte fler Luleåbor besökte pyramiderna i Giza. Ett förslag var att turistrådet skulle betala Luleåbor för att åka till Egypten och se de berömda byggnadsverken.
   Eman Ismat, medlem i rådet, invände:
   – Varför ska vi betala Luleå? De flesta pyramider i världen finns hos oss. Vill folk se dem, kommer de hit.
   Det var så jag tänkte när jag läste om att Luleå kommun årligen betalar 40 000 euro (400 000 kronor) till den nederländska arrangören av Schaatsen Grand Prix i Luleå.
   Skridskoveckan tv-sänds av NOS (Nederlandse Omroep Stichting/Nederländsk rundradiostiftelse). Sändningarna följs av 3,5 miljon tittare. Någonting säger mig att det finns pengar kring denna skridskotävling och att 
   För att använda oss av Eman Ismats resonemang: Vilka alternativ har arrangören av Schaatsen? Isbanan i Luleå saknar egentlig konkurrens medan byggnadsverk, som vi kallar pyramider, finns i flera länder. Vi har ett guldägg och betalar för att andra ska ta del av det … 
   Det stannar inte här. Luleå kommun sponsrade MMA-galan Battle Of Botnia genom att stå för hyran om 40 000 kronor. Kan väl tänka mig att de som besökte denna gala var villiga att pynta vad det kostar, så återigen: Varför? Ansvariga anser att hyresbidraget stärker Luleå kommuns ”platsvarumärke”.
   Upphandlingen av ”Putte i parken” är ett sorgligt kapitel. Allt på ett bräde till en sommarfestival med bäst-före-datum på 1990-talet. Under förra festivalen fick inte artister som i decennier hållit igång musiklivet i Luleå vara med. De passade inte arrangörens ”koncept” utan fick själva ordna gig. Snacka om diss från arrangören och indirekt från Luleå kommun.
   Det verkar som om Luleå kommun börjat upphandla kultur, ungefär som man beställer kontorsmaterial eller vägkoner. Det är inte länge sedan ”Kulturens plats i framtidens Luleå”, en av kommunen beställd förstudie, presenterades. Den föreslår bland annat:
· Ta vara på och stärk det lokala kulturlivet.
· Skapa goda förutsättningar för kulturutövare och kulturorganisationer.
  Kanske dags att börja agera utifrån dessa intentioner. Och därmed värdera och se kulturen som en basnäring som man investerar och återinvesterar i, sköter och utvecklar över tid. Då kommer resultaten. Bra mycket bättre än att sitta fast i sliten, tröttsam reklamlingo.
   Vem vill bo i ett ”platsvarumärke”, när alternativet skulle vara ett Luleå där kulturen sjuder – året runt?

Publicerad i NSD 3 juni 2023

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.