fredag 22 mars 2013

Måste alla matcher spelas?

Vissa matcher är viktigare än andra. Nej, jag tänker inte på dem i VM eller Champions League. Jag tänker på matcher med stort M.
   Jag har spelat en sådan i flyktinglägret Beach Camp, Gazaremsan. En liten kille visade mig vägen till planen med ordet Roomeeniggeee. Efter ett tag trillade poletten ner: Karl-Heinz Rummenigge, legendarisk anfallare på 1980-talet.
   Det var killens ord och vårt samtal. Roomeeniggeee. Varje gång han sa det sprack han upp i ett leende.
   I solnedgången var det matchdags. Vi spelade på en större husgrund, en yta av cement. Dammet yrde. Bollen var illa pumpad. Inget av detta solkade stämningen. Vi spelade efter de förutsättningar som gavs.
   Det var en match som trotsade alla odds och som fick de palestinska barnen och ungdomarna att glömma ockupationen för en stund.
   Vissa matcher ska spelas. Men gäller det alla? Frågan är aktuell då U21-EM ska spelas i Israel i juni. Flera fotbollsspelare har reagerat efter att den israeliska armén bombat en idrottsarena i Gaza den 10 november – fyra palestinska tonåringar dog.
   Även Författarlandslaget har blivit inbjudna att spela en turnering i Israel, också den i juni. Gunnar Ardelius, ordförande i Sveriges Författarförbund, har erbjudits att delta – men avböjt. Det norska laget kommer inte att delta.
   Noterbart är att av de 62 fotbollsspelare som protesterat mot att U21-EM ska spelas i Israel är majoriteten svarta: Didier Drogba, Abou Diaby, Demba Ba, Papiss Cissé med flera.
   Varför har inte fler vita stjärnor reagerat? Bryr de sig inte? Tänk er ett statement från, till exempel, Zlatan: Jag spelar inte i det landet eftersom det förtrycker minoritetsbefolkningen, kvinnor och homosexuella. Tänk!
   Som författare skäms jag över att kolleger ska spela några mil från ockuperat område. Därför tycker jag att mina kolleger ska förklara hur de motiverar sin medverkan. Jag önskar också att fler fotbollsspelare tar ställning. Inte bara svarta. 

   Eller har vi att göra med en vit feghet som tycker att fotboll kan spelas till varje pris?

Publicerad i NSD 22 mars 2013.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.